سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دانلود فیلم  دستگاه گردش خون

 

 

 

 

 

 

منبع : http://neemkat.ir/?p=3741




تاریخ : جمعه 92/5/4 | 6:46 عصر | نویسنده : داود بالا دستیان | نظر

چرخه آب چیست؟

چرخه آب یک جریان مداوم حرکت آب بین زمین، اقیانوس، رودخانه ها و نهرها و جو (اتمسفر) می باشد. آب همواره در اطراف و بالای زمین در حال چرخش است. آب همان طور که در این چرخه در حال حرکت می باشد از شکل مایع (آب باران، آب نمک) به گاز (بخار آب) و دوباره به مایع تبدیل می شود. این مایع ممکن است سرد شود و به شکل جامد درآید (یخ یا برف).

مراحل چرخه آب

1-تبخیر: وقتی که خورشید آب رودخانه ها یا دریاچه ها و یا اقیانوس ها را گرم می کند، آب یه شکل بخار در می آید. این بخار آب در جو بالا می رود.

2-تراکم: بخار آب در هوا سرد می شود و دوباره به قطرات مایع کوچک تبدیل می شود و ابرها تشکیل می شوند.

3-بارش: هنگامی که مقدار زیادی آب متراکم شوند به طوری که هوا نتواند وزن آن را تحمل کند، آب از ابرها به شکل باران، تگرگ یا برف دوباره به زمین بر می گردد.

4-نفوذ: وقتی که آب به صورت باران تگرگ یا برف می بارد، مقداری از آن به زمین نفوذ می کند.

5-رواناب: مقداری از آب به زمین فرو نمی رود بلکه در رودخانه ها و نهرها می ریزد.

6-تعریق: فرایندی که آب موجود در گیاهان و به ویژه برگ ها تبخیر می شود. تعرق کمک می کند که بخار آب به هوا بر گردد.

قطره کوچولو
قطره کوچولو

 منبع :http://neemkat.ir/?p=5523




تاریخ : جمعه 92/5/4 | 6:8 عصر | نویسنده : داود بالا دستیان | نظر

  فعالیت درس سفر دانه ها، برای انجام فعالیت اینجاکلیک کنید.

موضوع درس علوم تجربی جدیدالتالیفپایه دوم ابتدایی

Untitled-1

دانه ها هر کدام به گونه ای متفاوتد پراکنده می شوند .

 

با توجه به اطلاعات خود قسمتهای مختلف هر گیاه را در جای صحیح خود قرار دهید.

باغ گیاه شناسی

 

 

منبع :http://neemkat.ir.




تاریخ : چهارشنبه 92/5/2 | 5:15 عصر | نویسنده : داود بالا دستیان | نظر

جزئیات محتوای کتب جدید‌التألیف سوم ابتدایی/ از تغییر نام برخی کتب تا محتوای جدید

 

92/04/14 - 11:52                   منبع:خبرگزاری فارس  
جزئیات محتوای کتب جدید‌التألیف سوم ابتدایی/ از تغییر نام برخی کتب تا محتوای جدید  

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به جزئیات کامل محتوای کتب سوم ابتدایی اشاره کرد و گفت: تمام کتب پایه سوم جدید است

حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان، معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش به ارائه جزئیات محتوای کتاب جدید‌التألیف سوم ابتدایی پرداخت و اظهار داشت: سال تحصیلی قبل و یک سال قبل از آن، تولید محتواهای آموزشی را بر اساس برنامه درسی ملی با دلالت‌هایی که قبلاً داشتیم‏‏‏‏‏ْْ‏‏‏ْْْْ‏‏، شر‏وع کردیم و امسال نوبت تولید محتوای پایه سوم ابتدایی و پایه اول «دوره اول متوسطه» است.

وی با بیان اینکه کتاب‌های پایه سوم ابتدایی بر اساس برنامه درسی ملی تولید شده است، افزود: در تولید کتاب‌های درسی چند مرحله را پشت سر گذاشتیم که نخستین مرحله تدوین برنامه اجمالی محتوا بود و به آن راهنمای تولید گفته می‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان اضافه کرد: بعد از تولید اجزای محتوای آموزشی، اعتباربخشی اجزای تولید شده در تهران به وسیله مؤلفان و اعضای شورای برنامه‌ریزی درسی و در استان‌ها توسط معلمان باتجربه یا سرگروه‌های آموزشی، مدرسان مراکز تربیت معلم و تربیت دبیر، کارشناسان موضوعی و در بعضی از دروس و فصل‌هایی از درس‌ها، توسط دانش‌آموزان انجام شد.

وی ادامه داد: در مرحله پنجم، نظرات اعتباربخشی دریافت شد و شورای برنامه‌ریزی و گروه تألیف بازنگری را انجام دادند و تألیف نهایی صورت گرفت و محتوای نهایی توسط معاون دوره، مدیرکل دفتر، مدیر تولید و شورای هماهنگی علمی بازبینی شد و مورد تأیید نهایی قرار گرفت و برای ملاحظه نهایی به رئیس سازمان ارسال شد و سپس به حروفچینی و چاپ سپرده شد.

* در کتب فارسی سوم ابتدایی مهارت نوشتاری و خواندن کتاب را یکی شد

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به عناوین کتب دوره سوم ابتدایی اشاره کرد و گفت: تمام کتب دوره سوم ابتدایی جدیدالتألیف است و عناوین کتاب‌های دوره سوم ابتدایی شامل ادبیات فارسی، ریاضی، علوم، قرآن هدیه آسمانی، هنر و راهنمای معلم تربیت‌بدنی است.

وی با بیان اینکه در کتب فارسی سوم ابتدایی مهارت نوشتاری و خواندن کتاب را یکی کردیم، افزود: فصل اول «نهادها»، فصل دوم «بهداشت»، فصل سوم «اخلاق فردی و اجتماعی»، فصل چهارم «راه زندگی»، فصل پنجم «هنر و ادب»، فصل ششم «ایران من» و فصل هفتم «طبیعت» است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان ادامه داد: در هرکدام از این درس‌ها موضوع جدیدی وارد شده است‎؛ مثلاً در نهادها، نهاد ورزش مورد توجه قرار گرفته است؛ در اخلاق اجتماعی سیمای فداکاران، تکمیل شده است: در راه زندگی، درس جدید تحت عنوان پیراهن بهشتی داریم که به موضوع انفاق می‌پردازد.

وی اضافه کرد: در هنر و ادب‏،‏ به بحث کتابخوانی پرداختیم، در فصل ششم نسبت به آشنایی با ایران و کشورمان توجه شده است و در بحث طبیعت به موضوع دریا، جنگل و ستارگان پرداختیم.

* دانش‌آموزان در کتاب علوم تجربی دریافت‌های علمی را مانند یک پژوهشگر جستجو می‌کنند

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش به محتوای کتاب علوم تجربی سوم اشاره کرد و گفت: در این کتاب علم برای زندگی و علم برای زیستن مطرح شده است و روش و رویکردمان کاوشگرانه است.

وی ادامه داد: در این درس ایستگاه‌های فکر تعبیه شده است و دریافت‌های علمی را باید دانش‌آموزان مانند یک پژوهشگر جستجو کنند و دریافت‌های خودشان را در کلاس ارائه دهند که اینها می‌تواند حوزه یادگیری تفکر و حکمت، علوم تجربی و مهارت‌های زیستی را ارتقا دهد.

* وداع خانواده آقای هاشمی با کتاب مطالعات اجتماعی

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان درباره کتاب مطالعات اجتماعی اظهار داشت: کتاب قبلی درباره یک مأمور اداره پست به نام آقای هاشمی بود که به همراه خانواده‌اش از کازرون به نیشابور سفر می‌کند و در خلال این سفر، نکات آموزشی به دانش‌آموزان ارائه می‌شود که

این داستان به طور کامل در سال تحصیلی آینده از کتب درسی سوم ابتدایی‌ها حذف ‌شد و به جای آن، محتوای آموزشی جدیدی در راستای اجرای سند تحول بنیادین و همسو با سند برنامه درسی ملی جایگزین شد.

وی با بیان اینکه کتاب مطالعات اجتماعی سوم ابتدایی در سال تحصیلی جدید دارای موضوع جدیدی است که با توجه به نیازهای عمومی تألیف شده است‏ افزود: به عنوان مثال درباره هویت شخصی، هویت خانوادگی و هویت اجتماعی در این کتاب به دانش‌آموزان مطالبی ارائه می‌شود و عناوین این درس‌ها را می‌توان «من بزرگتر می‌شوم»، «همکاری در خانواده»، «نیازهای خانواده»، «خانه من»، «مدرسه من» و «از خانه تا مدرسه» نام برد.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی ادامه داد: در این کتاب درسی به نام «من به دنیا آمدم» پیش‌بینی شده است که در آن داستان تولد نوزاد است که آموزش می‌دهد به چه چیزهایی باید در هنگام تولد توجه شود و یک دانش‌آموز باید «نام، نام خانوادگی، نام مادر، نام پدر، قد، جنسیت، وزن» خودش را بداند.

وی اضافه کرد: واکسیناسیون نیز در این درس مطرح شده و اهمیت آن به صورت غیر مستقیم اشاره شده است؛ در حقیقت نکات آموزشی در قالب داستان مطرح می‌شود.

حجت‌‌الاسلام والمسلمین محمدیان به فارس گفت: در این کتاب به تفاوت‌های فردی دانش‌آموزان توجه شده است و به مشارکت خانواده در فرایند یادگیری ـ یاددهی و تجربه کردن تأکید می‌کند؛ یعنی خانواده شرایطی را فراهم کند تا دانش‌آموز آموخته‌های کتاب را در محیط تجربه کند.

 

* نام درس قرآن‏، «قرآن هدیه آسمانی» شد

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی درباره درس قرآن و تعلیمات دینی بیان داشت: هدف نهایی‌مان در آموزش قرآن این است که دانش‌آموزان بتوانند به توانایی و مهارت صحیح خواندن و روان خواندن قرآن دست یابند.

وی با بیان اینکه کتاب قرآن و معارف اسلامی‌ را در یک مجلد قرار دادیم‏‏، افزود: عنوان جدید این کتاب تلفیق دو عنوان است و «قرآن هدیه آسمانی» شد و نام آن «قرآن و هدیه‌ آسمانی» نیست.

حجت‌‌الاسلام والمسلمین محمدیان با تأکید بر اینکه بیشترین زمان را به قرآن اختصاص دادیم‏ ادامه داد: به این معنا که در کتاب قبلی برای اینکه دانش‌آموزان خسته نشوند، یک فعالیت جانبی گذاشته بودیم اما در ارزیابی‌هایمان به این نتیجه رسیدیم که فعالیت جانبی مزاحم برای آموزش قرآن است‎ به همین دلیل این فعالیت‌های جانبی را در متن هدیه آسمانی وارد کردیم که تقریباً حداکثر 30 درصد به زمان آموزش قرآن افزوده شده است.

وی اضافه کرد: با این برنامه 6 ساعته که برای قرآن و تعلیمات دینی پیش‌بینی کردیم، دانش‌آموزان یک روز در میان متن قرآن را می‌خوانند و آشنا می‌شوند و همین تکرار و ممارست باعث درونی شدن آموزش قرآن و انس گرفتن دانش‌آموزان با قرآن خواهد بود.

* ساعت ورزش دانش‌آموزان را نهادینه کردیم

معاون پژوهشی وزیر آموزش و پرورش به درس تربیت‌بدنی اظهار داشت: ساعت ورزش دانش‌آموزان را نهادینه کردیم و راهنمای تربیت‌بدنی برای معلمان تولید شده است که می‌تواند فعالیت‌هایی را که در مدرسه برای ساعت ورزش انجام می‌شود، جهت دهد.

وی افزود: البته مهارت آموزش شنا در پایه سوم ابتدایی تأکید شده است و سایر مهارت‌های آمادگی جسمانی هم در بحث پایه سوم اتفاق می‌افتد؛ ضمن اینکه اجمالاً دانش‌آموزان با مباحث نظری سلامت و تربیت هم در این زنگ آشنا خواهند شد.

* درس هنر هم جدید است

حجت‌‌الاسلام والمسلمین محمدیان درباره درس آموزش هنر گفت: در این درس توجه داریم که دانش‌آموزان ما بتوانند با نقاشی، هنرهای تجسمی، خوشنویسی و نمایش آشنا شوند و این موضوع در راهنمای معلم طراحی شده است.

وی اضافه کرد: امیدوار هستیم دانش‌آموزان به لحاظ ساحت زیباشناختی که دارند، یک ارتقای خوبی را پیدا کنند؛ البته همه اینها منوط به این است که همکاران ما در تابستان در جلسات کارآموزی شرکت کنند و با اهداف کتاب درسی و برنامه‌های جدید آشنا شوند و در کلاس به کار ببرند.

* در بحث ریاضی تغییر رویکرد و روش داریم

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به تغییرات درس ریاضی سوم ابتدایی اشاره کرد و اظهار داشت: محتوای کتاب ریاضی سوم ابتدایی در ادامه کتاب پایه دوم ابتدایی است.

وی با بیان اینکه در بحث ریاضی تغییر رویکرد و روشی داریم که در جهت غنی‌سازی مباحث ریاضی است‏، گفت: هدف از این کتاب، آوردن ریاضی به متن زندگی است یعنی رویکرد عمومی‌مان در ریاضیات، راهبرد حل مسئله است.

این مقام مسئول در آموزش و پرورش در گفت‌وگو با خبرنگار فارس ادامه داد: چون این کتاب دارای روشی جدید است باید زمان زیادی را برای آموزش معلمان به کار ببریم و از رسانه‌های دیگر آموزشی و کمک‌آموزشی بهره بگیریم؛ ضمن اینکه فیلم آموزشی هم برای ریاضیات خواهیم داشت که البته این فیلم الصاق به کتاب نیست و برای دانش‌آموزان و معلمان است که به مدرسه ارائه می‌شود.




تاریخ : سه شنبه 92/5/1 | 4:31 عصر | نویسنده : داود بالا دستیان | نظر